tisdag 26 april 2011

JIF då och nu!

Efter en solig och varm dag på jobbet, styrde vi kosan över bron till Öland. Ett besök hos föräldrarna i deras fantastiskt fina stuga i närheten av färjestaden.
Det blev grillat och kortspel, tyvärr fick vi vända hem en aning fattigare.

Elfsborg visade att de har fina kvaliteter och mosade MFF med 3-0, tyvärr utan en skadad David.

Markku tycker att fotbollen var bättre..förr, men jag är tveksam eftersom man kunde ställa upp med nästan hela elvor med spelare enbart från respektive by.
Jag tror inte att lag från småorter kan konkurrera på elitnivå som de lyckades med förr( Mjällby undantaget). Jag har inte forskat i ämnet, men jag tror att det fanns betydligt färre antal klubbar i landet på 70-talet.

Fotbollen har lyckligtvis utvecklats, kvaliteten på toppen är bredare trots att exporten av spelare är betydligt större nu än på 70/80-talet. Numer finns inte lag som tokdominerar svensk fotboll som MFF och Blåvitt gjorde.
Men jag tycker att teknik och kvalitet finns i småserierna trots att elitklubbarna dammsuger spelare!
I dagens Johansfors finns spelare med bra bollkontroll ex Zoran, Robin, Oskar A, Henrik A, i Johansfors 98 fanns bla Paalanen, R Elmgren,Magnus Nyström m fl. I 71-laget fanns Begnert,Inge Rosell, SvenOve och Allan Lindgren. Jag vill påstå att det finns fyra fem skapliga spelare i varje lag då som nu.

19998/99 hade vi ett pojklag som kryllade av talang, Johansfors hade inte spelat i sexan med dessa exempel på spelare eller hur? Viktor Elm, Rasmus Elm, David Elm, Tommy Petersson, Rickard Sandström, Christoffer Pumplun, Mattias Evestål, David Gottfridsson, Valter Johansson, Richard Herbertsson mfl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar