måndag 7 maj 2012

AZ o Heerenveen till europaspel!!

Äntligen kunde jag se en holländsk match på vanlig kanal! Heerenveen-Feyenoord, en match som kunde betytt en hel del men som efterhand blev mer och mer avslagen.
Heerenveen började klart bäst och dominerade totalt första halvan av matchen, vicke var bra och hade bland annat ett bra skott i stolpen. I andra halvlek tog hemmalaget ledningen och allt var frid och fröjd. Efter Feyenoords kvittering började heerenveen byta ut de spelare som ska lämna efter säsongen. Viktor bytte efter ca 70 min till stående ovationer från 25000 personer, måste varit oerhört mäktigt och stort. Efter bortaledning 1-3 så var det ett resultat som var det bästa för båda lagen, Feyenoord till cl-kval och heerenveen till el-kval.
Det är tragiskt att svensk media inte har koll på att just det faktum att inget lag brydde sig sista kvarten berodde på nånting! ett oavgjort resultat hade givit PSV cl-kval och Heracles europaplats på heerenveens bekostnad men det fattade varken expressen eller fotbollskanalen igår.
AZ lyckades också ta en europaplats till slut och har även dom gjort en kanonsäsong!
Ikväll mitt allsvenska favoritlag Elfsborg mot Real Göteborg! spännande.

5 kommentarer:

  1. Du är inte ensam. Vi är många med gulsvarta hjärtan!

    SvaraRadera
  2. Kan inte förstå att Heerenveen fick en plats i europa vid förlust men inte vid oavgjort.. Vid oavgjort hade dom ju haft en pinne till..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade PSV tagit cl-platsen och heracles europaplatsen som jag skrev.

      Radera
  3. Jag har samma fråga som M.Jansson

    Jag kan inte förstå innebörden i det du skriver angående att Heracles Almelo skulle kunna ta europaspelkvalplatsen om SC Heerenveen fått en pinne till ?

    Kan du åskådligggöra/förklara hur detta kan vara möjligt att förlora en plats på till europaspel för att man tar en poäng till, det låter för mig horribelt.

    SC Heerenveen kom ju 5:a på 64 poäng ( med en p till 65 p sammma poäng som AZ Alkmaar )

    Heracles Almelo kom 12:a på 40 poäng

    FC Twente 60 poäng

    Jag får stora frågetecken hur kan detta vara möjligt ?

    att ett lag som då hade fått 65 poäng hade tappat El- kvalplatsen till europaspel till ett lag som fått 40 poäng ?

    Jag förstår att Feyenoord vann Cl kvalpaltsen vid vinst men inte att SC Heerenveen förlorat sin El-kvalplats vid oavgjort ?

    SvaraRadera
  4. PSV slog Heracles i cupfinalen! PSV till cl betyder Heracles till el, som i alla andra ligor!!!

    SvaraRadera